Materiaalit & Info

Materiaalit

Tämän sivun materiaalit ja sovellukset on tuotettu Opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa. Ne on avoimesti käytettävissä CC BY-SA (4.0) -lisenssillä.

 

Autoala: Jakohihnan vaihto

 

Sosiaali- ja terveysala: Vanhustyön kotihoidon simulaatioympäristö

 

Trukin käyttöönottotarkastus

  • Sovellus (HTC Vive), ZIP-pakettina / BETA-versio 12.12.2017

HTC Vive -laitteiston asennusohje

Sovellukset on toteuttanut ADE Oy.


Sanasto

Pieni teknologiasanastomme auttaa sinua kuulostamaan erityisasiantuntijalta.

 

360°-kuvat ja -videot

360-kuvat ja -videot ovat pallopanoraamoja eli kuva ulottuu rajattomasti kaikkialle katselijan ympärille. Kuvia voi tarkastella tietokoneella, mobiililaitteella tai VR-laseilla. 360-kuviin ja -videoihin voi myös upottaa linkkejä. Tämän sivuston etusivun kuva on hyvä esimerkki 360-kuvasta.

360-kuvia on helpointa tehdä 360-panoraamakameralla, joka kuvaa koko ympäristön kerralla (esim. Ricoh Theta). 360-kuva viedään 360-ominaisuuksia tukevaan verkkopalveluun: kuville sopivat RoundMe ja Thinglink, 360-videoille Youtube. Myös Facebook tukee 360-kuvia. Katso ohjeet täältä.

 

Head mounted display

(HMD / VR headset / virtuaalitodellisuuskypärä / VR-lasit)

HMD on päähän sijoitettava katselulaite, jossa on optiikka ja yleensä erilliset näyttöpaneelit molemmille silmille. HMD voi olla visiiriin tai VR-laseihin rakennettu, tai se voi olla rakennettu kypärään kuten lentäjillä.

 

Lisätty todellisuus

(AR / augmented reality)

AR eli lisättyä todellisuutta puhelimen ruudulla ajon aikana.

Lisätty todellisuus (AR) tarkoittaa fyysisen ympäristön tarkastelua digitaalisesti rikastetun näkymän kautta. Esimerkiksi puhelimella ympäristöä kuvatessa ruudulle lisätään digitaalista sisältöä, tai auton tuulilasille heijastetaan lisäinformaatiota ja varoituksia. Myös lastenkirjat ja tuoteluettelot ovat hyviä esimerkkejä sisällön elävöittämisestä lisätyllä todellisuudella.

Uudentyyppisiä teknologiaratkaisuja ovat Google Glassin ja Microsoft Hololensin kaltaiset datalasit.

 

Mixed reality

(MR – sekoitettu todellisuus)

Mixed reality on todellisen ympäristön ja virtuaalitodellisuuden rikastettu kokonaisuus. Sitä käytetään toisinaan kattokäsitteenä, niin että se pitää sisällään sekä AR:n että VR:n. Sitä käytetään myös omana erityistapauksenaan, jossa havaintotodellisuus rakentuu sekä fysikaalisen ympäristön että digitaalisesti tuotetun ympäristön kokonaisuudesta. Katso lisää Wikipediasta.

 

Robotiikka

Robotti on kone tai laite, joka hoitaa ihmisen käskyjen mukaisesti monimutkaisia tai vaarallisia tehtäviä. Robotiikka on automaation osa-alue, joka liittyy robottien suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Robottien kirjo on laaja teollisuusroboteista Lego Mindstorms -leluihin.

Digitaalisissa sovelluksissa vastaavaa immateriaalista työtä hoitavia monipuolisia ohjelmistoja kutsutaan boteiksi.

 

Virtuaalimaailma

(virtual world)

Virtuaalimaailmat ovat 2- tai 3-ulotteisia toiminnallisia ja sosiaalisia digiympäristöjä, joissa käyttäjä on mukana avatarin välityksellä. Tunnetuin tietokoneen näytöllä käytettävä virtuaalimaailma on Second Life.

Osa virtuaalimaailmoista on luotu VR-pohjaisiksi kuten Rec Room ja AltspaceVR. Nämä toimivat Steam-yhteisön kautta ja niiden käyttöön tarvitaan edistynyt VR-järjestelmä kuten HTC Vive, Oculus Rift tai OSVR.

 

Virtuaalitodellisuus (VR)

(virtual reality – virtuaalitodellisuus)

Virtuaalitodellisuus on digitaalisen simulaation avulla luotu keinotekoinen ympäristö, jossa käyttäjä kokee olevansa sisällä ja mukana häntä ympäröivässä tilassa.

Yleensä virtuaalitodellisuutta käytetään VR-laseilla. Perusjärjestelmiä on kahta eri tyyppiä:

  • Yksinkertaiset VR-lasit eli visiiri, johon puhelin laitetaan. Digitaalisen informaation tuottaa siis puhelin, ja "pahvilasit" on vain stereoskooppinen katselulaite. Laatu ja käytettävyys riippuvat puhelinmallista.
  • HMD eli tietokoneeseen yhdistetty visiiri, jossa on itsessään näyttöpaneelit molempia silmiä varten. Näissä on yleensä myös käsiohjaimet, joilla voi toimia vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. HTC Vive ja Oculus Rift liitetään tietokoneeseen. Playstation VR liitetään Playstation 4 -konsoliin.

Aiemmin virtuaalitodellisuudella on tarkoitettu vain tietokonegrafiikalla luotuja ympäristöjä. Nykyisessä kielenkäytössä myös 360-kuvista puhutaan virtuaalitodellisuutena.

Virtuaalivierailulla Tshernobylin voimalassa Oculus Riftin avulla. Tietokoneen ruutu näyttää saman, minkä VR-lasit projisoivat silmille.

Tekoäly Sanasto

Tekoäly on kehittämässä vauhdilla ja sen sanasto väittelyä vielä. Tässä on tällä hetkellä sanat (Kevät 2018) Lahde: Tarmo Toikkonen – Tekoäly oppijan sisällä

 

Tekoäly

Yleiskäsite päättelysäännöille, joita ei ole suoraan ihminen kirjoittanut. Tukiäly? Keinoäly?

 

Koneoppiminen

Joukko menetelmiä, joilla algoritmeja voidaan opettaa mm. luokittelemaan tai ennustamaan.

 

Syväoppiminen

DNN, deep neural networks; 70-luvulla kehitetty oppimismenetelmä

 

Algoritmi

Syöte, prosessointi ja tulos. Nykyisin: “Pelottava päättelysääntö.” Alkuperä: Al-Khwarizimi

 

Analytiikka

Analyysin periaatteet. Nykyisin: “Kertyvän datan hyödyntämistä tekoälyllä”

 

Robotti

pakkotyöläinen, orja (robota, tsekki); fyysinen tai ohjelmistorobotti, suorittaa tehtäviä automaaattisesti

 

IoT

Internet of Things, miljardeja erilaisia laitteita joilla on nettiyhteys

 

Big Data

valtavat määrät dataa, josta hyödyllisten tietojen löytämisessä tekoäly voi auttaa

 

Edge computing

datan karsinta sensorilaitteessa tai sen lähellä


Hanke info

VRobotiikka360 on ammatillisen toisen asteen reformia tukeva hanke. Se käynnistyi marraskuussa 2016 ja jatkuu vuoden 2017 loppuun. Tavoitteena on kokeilla virtuaalitodellisuuden, robotiikan ja 360-oppimisympäristöjen hyödyntämistä oppimisessa. Tavoitteena on myös tukea näihin teknologioihin liittyvän oppimisen ja teknologiayrittäjyyden ekosysteemiä eli verkostoa.

 

Yhteisen verkoston kanavia:

  • Webinaari joka kuukauden viimeinen torstai klo 14.00-15.00 (ks. Tapahtumat)
  • Twitter: @vrobotiikka360 ja #vrobotiikka360
  • Facebook: VRobotiikka360-ryhmä

The experimental "VRobotiikka360" project on virtual reality, robotics, and 360 environments in vocational education and training supports goals of the Finnish reformation of VET: digitalization, flexible and individual learning paths, cost effective reaching of learning goals, and strong emphasis on working life. The project not only explores and models new technology-based learning, but also creates networks and communities for an ecosystem of working life and learning partakers in VR, robotics, and 360 environments.

 

Tavoitteet

  • Tutkimme miten oppijan top-valmiudet paranevat, kun hän on harjoitellut 360- tai VR-simulaatiolla todellisen työympäristön toimintaprosesseja.
  • Selvitämme miten uudet teknologiaratkaisut vastaavat yksilön ja työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin.
  • Saatamme vahvaan alkuun kotimaisen VR-, robotiikka- ja 360-teknologioiden verkoston, joka yhdistää tuottajat ja asiakkaat eli teknologiayrittäjät/-yritykset ja oppilaitokset.
  • Tuotamme tietoa mitä osaamisvaatimuksia ja haasteita uusien digitaalisten ympäristöjen käyttöönotto tuo opettajan osaamiselle ja oppilaitoksille

 

Toiminta

  • Kokeilemme uusia teknologioita useilla aloilla (sote, marata, pintakäsittely, tekniikka, autoala)
  • Kokeilemme uusia teknologioita erityisesti sellaisiin oppimiskokonaisuuksiin, joihin ei muuten ole riittävästi harjaantumismahdollisuuksia
  • Kokeilujen pohjalta keräämme tietoa, vertailemme ja mallinnamme hyviä käytäntöjä. Tuotamme digitaalisia osaamismerkkejä mm. opettajien osaamisportfolioihin liitettäväksi
  • Tiedotamme, järjestämme avoimia webinaareja ym. tilaisuuksia, joiden yhtenä tavoitteena on auttaa oppilaitoksia ja alan yrittäjiä/yrityksiä löytämään toisensa

 

Tulokset

VRobotiikka360 on kokeiluhanke, joten sen tuloksia ei vielä aloitusvaiheessa voi kovin konkreettisesti ennakoida.

 

Toteuttajat

      

  • Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia (koordinaattori)
  • Helsingin kaupunki, Vammaisten asumis- ja laitospalvelut
  • Keskuspuiston ammattiopisto
  • Koulutuskeskus Salpaus –kuntayhtymä
  • Ravintolakoulu Perho
  • TTS Työtehoseura
  • Vantaan kaupunki/Vantaan ammattiopisto Varia

 

Yhteyshenkilöt

Erityisasiantuntija, Oppimisratkaisut-tiimi, Omnia
Projektipäällikkö, Hankepalvelut, Omnia

 

Credits

Robot photos by Kirsty Pargeter (via Freepik.com), partly edited by Esko Lius